torsdag den 19. juli 2012

Blåbærdrøm

Jeg havde fødselsdag i tirsdags. 23 år blev jeg ;)
Jeg holdt min fødselsdag i søndags og det var meget stille og roligt, "bare" mine forældre og bedsteforældre.
Jeg havde lavet to slags kager og min søde mor havde bagt boller :D

Den ene kage var Blomsterbergs Blåbærdrøm, som jeg fandt i hendes kogebog (bagbog?) "Søde Sager".

Her er opskriften som jeg lavede den:



Blåbær sylt:
200 g. blåbær
100 g. sukker
Saft fra ½ citron
1 stk. vaniljestang

Hvid creme:
½ l. piskefløde
4 bl. husblas
150 g. hvid chokolade
+ alt blåbær sylt

Chokoladebund:
175 g. smør
1 dl. fløde
300 g. sukker
1 stk. vaniljestang
4 stk. æg
200 g. hvedemel
75 g. god kakao
1 tsk. bagepulver
+ en anelse kakao til anretningen

Blåbær sylt:
Vaniljestangen flækkes på den lange led og vaniljekornene skrabes ud med en lille kniv. Mas kornene med en anelse af sukkeret sammen på bordet med en paletkniv, således at kornene skilles ad. Vaniljesukker, den tomme vaniljestang, sukker, citronsaft og blåbær småkoger uden låg ca. 15 minutter og gryden tages af varmen. Den tomme vaniljestang tages op og sylten blendes kort med en stavblender. Afkøles helt i køleskab, minimum 2 timer, eller gerne til næste dag…

Hvid creme:
Husblassen lægges i blød i koldt vand i 10 min. Fløden varmes i en lille gryde til ca. 80 grader.
Imens hakkes chokoladen fint og kommes op i en skål. Halvdelen af den varme fløde hældes over den hakkede, hvide chokolade og der røres godt med en ske eller en dejskraber til chokoladen næsten er smeltet og massen er skinnende blank. Tilsæt resten af den varme fløde og rør igen. Husblassen vrides for vand og kommes direkte op i, mens der røres igen. Passér cremen gennem en sigte.
Tildækkes med film og afkøles helt i køleskab minimum 2 timer eller gerne til næste dag.

Chokoladebund:
Smør og fløde smeltes i en lille gryde. Vaniljestangen flækkes på den lange led og kornene skrabes ud med en lille kniv. Kornene mases sammen med en anelse af sukkeret på bordet med en paletkniv, således at kornene skilles ad.
Vaniljesukker, sukker og æggene piskes til tyk æggesnaps. Hvedemel, kakao og bagepulver blandes sammen og sigtes op i den tykke "snaps". Vend forsigtigt rundt. Tilsæt det smeltede smør-fløde mens der stadig vendes forsigtigt i dejen.

Dejen fordeles jævnt i formen/formene. Bages ved 175 grader til den har sat sig og giver efter ved let tryk, ca. 35 - 40 minutter. (Mine små kager skulle kun have 17 min.) Placér den/de bagte, kolde bund(e) på det fad, den7de skal serveres på.

Anretning:
Den helt kolde hvide creme piskes let med en håndmikser. Den helt kolde blåbær sylt vendes i til blåbærcremen er ensartet. Blåbærcremen kommes op i en sprøjtepose med en stor glat tyl i og sprøjtes ud i "bomber" på chokolade bunden. Lad endelig "bomberne", hænge let sammen.
Kagen stilles kort i fryseren eller et par timer i køleskab, inden kakao sigtes over og inden udskæring samt servering.


2 kommentarer:

  1. Tillykke med fødselsdagen, her fra ny fast læser! :)
    De ser jo bare monster lækre ud altså! Dem bliver jeg nødt til at lave en dag, mums :)

    Hvis du har lyst er du velkommen til at følge min blog
    oliversmor.blogspot.com :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      De var også suuuper gode :D Hehe

      Slet