søndag den 22. juli 2012

Kanelbrød

Jeg fik lige pludselig lyst til kanelbrød, og så måtte jeg jo på jagt efter en god opskrift :D Det endte med den her opskrift :)

Jeg ændrede den dog lidt, da gær var udsolgt (hvordan kan man have udsolgt af GÆR?!), så jeg måtte bruge tørgær, jeg løb tør for almindelig sukker og jeg havde noget græsk yoghurt som skulle bruges :P Derudover var min køkkenvægt løbet tør for batteri, så jeg har lavet den på øjemål/dl. mål, men det gik nu fint nok alligevel ;)

Her er opskriften som jeg lavede den:

Dej
350 g mel + mel til udruldning
50 g sukker
1 vaniljestang - kornene
1 pose tørgær
60 g smør
85 ml mælk eller fløde.
2 spsk græsk yoghurt
2 æg


Rør mel, sukker, vanillesukker og tørgær sammen i en skål. Smelt smør med mælken og tilsæt den græske yoghurt. Rør smørblandingen i melblandingen, pisk let de to æg sammen og rør dem i dejen. 
Lad den hæve i 1 time.

Imens laves fyldet:
Fyld
100 g sukker
100 g brun farin
100 g blød smør
40 g sirup
Kanel til det passer din smag 
Det hele røres sammen i en skål. Tilsæt evt. lidt kardemomme også.

 Efter 1 time skulle den gerne være hævet i hvert fald til dobbelt størrelse
Ælt dejen godt på bordet med mel indtil den er til at have med at gøre. Rul den så ud og smør fyldet på.
Den kan rulles/foldes sammen som man vil. Jeg rullede fra begge sider og lagde dem så op i mine forme. Der klippede jeg ned i dem med en saks og prøvede så at lave takkerne lidt forskudte. Jeg synes ikke det var særlig nemt, da dejen er ret blød.
Drys evt. med perlesukker og lad så hæve til dejen når toppen af formen.



Bages ved 200 grader i 55 minutter. Læg staniol over i de sidste 40 min.





Og MUMS det er godt ! Især med smør på ;)



2 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare prof ud! Man bliver jo helt lækkersulten.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  2. Tak Christina :)
    Det smagte også super godt, det er ikke sidste gang jeg har lavet det :D

    SvarSlet